مواد شیمیایی گیاهی در لوبیا چیتی

علاوه بر مواد مغذی که قبلاً توضیح داده شد، سایر مواد شیمیایی گیاهی در لوبیا چیتی بسته بندی اما در سطوح پایین (قسمت در میلیون یا قسمت در میلیارد) وجود دارند.

با این وجود، این فیتوکمیکال ها (ترکیبات فنلی، لیگنین ها، لکتین ها و مهارکننده های تریپسین) دارای خواص محافظتی قوی در برابر شرایط مزمن متعدد هستند که فنل ها نقش اصلی را ایفا می کنند. شکل 3 کلاس های مختلف فنل ها را بر اساس ساختار شیمیایی آنها نشان می دهد.

از آنجایی که بیش از 8000 فنل از لحاظ ساختاری متمایز شناسایی شده است، مقادیر و ترکیبات متعددی می توانند بر ویژگی های فیزیکوشیمیایی آنها و در نتیجه فراهمی زیستی و اهداف بیولوژیکی آنها تأثیر بگذارند. اسیدهای فنولیک زیرمجموعه ای از ترکیبات فنلی هستند که حاوی حداقل یک حلقه معطر و یک گروه هیدروکسیل هستند (شکل 3).

فلاونوئیدها بزرگترین زیر گروه پلی فنل ها در رژیم غذایی انسان هستند و با دو یا چند حلقه معطر مشخص می شوند که در هر کدام حداقل یک گروه هیدروکسیل دارند و با یک پیران هتروسیکلیک مرتبط هستند (شکل 3).

فلاونوئیدها را می توان بیشتر به دو گروه اصلی، آنتوسیانین ها (مشتق گلیکوزیله آنتوسیانیدین) و آنتوگزانتین ها تقسیم کرد (شکل 3). آنتوکسانتین ها از دسته های مختلفی مانند فلاون ها، فلاوانون ها، فلاونول ها، فلاوانول ها، ایزوفلاون ها و گلیکوزیدهای آنها تشکیل شده اند.

عموماً اعتقاد بر این بود که فنل‌ها مزایای سلامتی خود را با از بین بردن مستقیم رادیکال‌های آزاد یا گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) یا کیل کردن فلزات ردوکس اعمال می‌کنند، اما این ویژگی‌ها در حال حاضر عمدتاً به توانایی فنل‌ها در عمل به عنوان عوامل سیگنال‌دهنده پاسخ‌های درون‌زای سلولی نسبت داده می‌شود. [36،45].

همه سیستم‌های گیاهی حاوی ترکیبات فنلی هستند، اما این ترکیبات معمولاً در میوه‌ها، سبزیجات، برگ‌ها و دانه‌ها متنوع‌تر و فراوان‌تر هستند.

با این حال، لوبیا چیتی خوراک حاوی انواع و مقادیر مختلفی از ترکیبات فنلی بسته به کلاس بازار است. به این ترتیب، کلاس های مختلف بازار لوبیا می توانند خواص غذایی کاربردی متفاوتی داشته باشند.

تامپسون و همکاران نشان داد که پودر لوبیا پخته جدا شده از کلاس‌های مختلف بازار قادر به کاهش تومورهای سرطانی در موش‌ها بود.

اما پاسخ بر اساس نوع لوبیا متفاوت بود. پاسخ به مقدار کل فنل‌های موجود مرتبط نیست، بلکه به منشأ اهلی‌سازی لوبیا مربوط می‌شود که نشان می‌دهد نوع یا ترکیب عوامل فعال زیستی به همان اندازه مهم هستند.

اگر نه بیشتر از کمیت. علاوه بر این، به عنوان متابولیت‌های ثانویه، فنل‌ها می‌توانند تحت تأثیر سطح استرس (محیط، شیوه‌های کشاورزی، محل تولید) قرار بگیرند و به طور بالقوه مشخصات ترکیبی فنلی آن‌ها را بر اساس مقدار زیادی تغییر دهند. لوبیا چیتی به خصوص در فنل های نشان داده شده در شکل 4 و فهرست شده در جدول 2 بسیار زیاد است.

علاوه بر این، لوبیا چیتی ۱۴۰۱ حاوی لیگنین است، یک جزء غیر قابل هضم که با ترکیبات فنلی پیوند متقابل دارد و ساختار و حلالیت آنها را تغییر می دهد. نشان داده شده است که لیگنین ها سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهند.

همچنین باید توجه داشت که لوبیا چیتی تازه از مواد ضد مغذی (فیتات ها، تانن ها، لکتین ها، پروتئازها، مهارکننده های a-آمیلاز، ساپونین ها و غیره) تشکیل شده است، اگرچه بسیاری از آنها با فواید سلامتی انسان مرتبط هستند.

به عنوان مثال، فیتات با فعالیت ضد سرطانی مرتبط است، اما همچنین به کاتیون ها (یعنی آهن و روی) متصل می شود که بر فراهمی زیستی مواد معدنی در لومن روده تأثیر منفی می گذارد.

  • منابع:
  1. Pinto Beans (Phaseolus vulgaris L.) as a Functional Food: Implications on Human Health
  • تبلیغات:
  1. با فرستادن موزاییک به فضا یک شبه میلیاردر شوید.
  2. مبل سلطنتی که منجر به ازدواج شده است
  3. استفاده از زرشک برای مومیایی کردن در مصر باستان
  4. خرما چگونه بیماریها را درمان میکند؟