ماری که از سبد حصیری برنج محافظت می کند!

بسته به اعصار و مناطق جهان، حصیری، بامبو، برگ خرما، راش، حصیر و حتی کاغذ امکان ساخت هر نوع سبد متناسب با آداب و سنن محلی را فراهم می کند.

در حالی که در اروپا سبد سازان عمدتا از چوب حصیری (شاخه های بید جوان) و درخت غان و شاه بلوط استفاده می کنند، در آفریقا از برگ خرما، راش و نیزار استفاده می شود.

سبد حصیری برنج یکی از انواع سبدهای حصیری است.

از سوی دیگر در آسیا بیش از همه از بامبو، سنبل آبی، علف دریایی و حصیر استفاده می شود، انواع گیاهان وحشی را می توان بافته کرد.

علاوه بر مواد، تکنیک های ساخت نیز با توجه به منطقه جهان متفاوت است، هر کشور دانش خود را با ادغام جزئیات خاصی از فرهنگ خود توسعه داده است.

در آسیا اینها الگوهای سنتی هستند که از الگوهای پارچه یا چینی الهام گرفته شده اند، در آفریقای شمالی از رنگ‌هایی که از گیاهان محلی مانند حنا شروع می‌شود.

در اروپا تنوع رنگی بازی با انواع حصیری یا چوبی که تصمیم می گیرند پوست آن ها را بکنید یا نه، در نهایت این تخیل و دانش صنعتگر است که یک سبد مفید را به یک شی تزئینی زیبا تبدیل می کند.

کار سبد سازی هر چیزی جز ساده نیست، برای مردان و زنانی که این هنر قدیمی را انجام می دهند، این یک کار واقعی صبر است.

شرح و بسط بسیار طولانی است، به همین دلیل امروزه پیدا کردن صنعتگران دشوار است.

حتی قبل از شروع فرآیند بافت، سبد ساز باید الیاف طبیعی را آماده کند.

پس از جمع آوری، شستن و خشک شدن، پوست آن ها را جدا می کنند و با آب یا بخار نرم می کنند و پردازش آنها را ساده می کند، بامبو به صورت نوارها و رشته ها بریده می شود.

پس از آن به سراغ بافت واقعی می رویم که به صبر و مهارت نیاز دارد، با بافت کامل، باز، طناب دار، بافته یا مارپیچ روش های ساخت آنها متنوع ترین هستند.

آنها بسته به گیاه مورد استفاده، منطقه تولید و نتیجه نهایی مورد نظر متفاوت هستند.