انواع بطری پلاستیکی

زمانی که از بطری های آب بسته بندی شده و نوشیدنی های مختلف استفاده می کنیم، معمولاً توجهی به این که آن بطری پلاستیکی از چه نوع موادی تشکیل شده است و چقدر برای بدن انسان مضر است، نمی کنیم.

با این حال، یک نماد جهانی در پایین همه ظروف پلاستیکی حک شده است، بنابراین می توانید دقیقاً بگویید که از چه پلاستیکی ساخته شده اند و حاوی چه مواد مضری هستند.

پت

این نماد که معمولاً به عنوان “بطری PET” شناخته می شود، به عنوان PET یا PETE مشخص می شود و نام آن “پلی اتیلن ترفتالات” است. معمولاً در بطری پلاستیکی فانتزی، بطری های کچاپ و بطری های آب گازدار استفاده می شود. از آنجایی که بطری های PET در ابتدا برای یک بار استفاده ساخته شده بودند، استفاده مداوم شانس رشد باکتری ها را افزایش می دهد و مواد شیمیایی بیشتری آزاد می کند که می تواند تعادل هورمونی انسان را مختل کند. حتما یکبار از این نوع پلاستیک استفاده کنید و دور بیندازید!

HDP یا HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا)

HDP که پلی اتیلن با چگالی بالا نیز نامیده می شود، معمولاً در سطل های پلاستیکی سخت مواد شوینده، و ار ان به عنوان جای روغن زیتون و اسباب بازی های کودک استفاده می شود. مخصوصاً این پلاستیک یک بطری پلاستیکی آب است که متخصصان هنگام خرید بطری آب نوشیدنی آن را به شدت توصیه می کنند زیرا هیچ جزء شیمیایی صادر نشده و برای بدن انسان کاملاً بی ضرر است. علاوه بر این، گفته می شود که می توان از آن در مایکروویو برای گرم کردن مجدد غذا استفاده کرد زیرا از مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است.

PVC یا V (وینیل کلرید)

پی وی سی که پلی وینیل کلراید است، یک پلاستیک نرم و منعطف است که برای بسته بندی شفاف مواد غذایی یا ساخت پوشش پلاستیکی استفاده می شود به دلیل کاربرد زیاد خرید ظروف پلاستیکی زیاد شده است. اما این پلاستیک ها دو ماده شیمیایی سمی آزاد می کنند که بر هورمون های شما تأثیر منفی می گذارد. به طور خاص، دی-2-اتیل هگزیل فتالات (DEHP) معمولا در PVC یافت می شود.

این ماده ای است که مشخص شده است سرطان زا است.

خرید بطری پلاستیکی

 

LPDE (پلاستیک با چگالی کم)

برعکس HDP، LPDE، پلی اتیلن با چگالی کم، مواد شیمیایی را در آب آشامیدنی آزاد نمی کند، اما در بطری های آب پلاستیکی وجود ندارد. LPDE بیشتر برای ساخت کیسه های پلاستیکی نازک و دستکش های پلاستیکی که معمولا در سوپرمارکت ها یافت می شوند استفاده می شود. با این حال، برخلاف نمادهای قابل بازیافت 1 و 2، بهتر است به خاطر حفظ محیط زیست از استفاده از LPDE که بازیافت آن دشوار است، خودداری کنید.

PP (پلی پروپیلن)

نماد شماره 5 که برای پلی پروپیلن PP نامیده می شود، در فنجان های پلاستیکی رنگی، کیسه های زیپلاک یا ظروف ماست یافت می شود. پلاستیک پلی پروپیلن بسیار سبک و سخت، و به خوبی ذوب نمی شود. PP که اغلب به عنوان ظرف کناری استفاده می شود را می توان همراه با شماره 2 در مایکروویو قرار داد.

PS (پلی استایرن)

پلی استایرن، نماد شماره 6 PS، همچنین به عنوان چنگال قاشق پلاستیکی، اسباب بازی یا اغلب فوم پلی استایرن استفاده می شود، همانطور که در زیر نشان داده شده است با توجه به کاربرد زیاد کارخانه ظروف پلاستیکی به تولید تعداد بالایی از بطری ها پرداخته است.

پلی استایرن سبک و بسیار ارزان است، بنابراین به خصوص در صنایع غذایی از آن بسیار استفاده می شود، اما مشکل اینجاست که وقتی گرم می شود، سرطان زا است. PS نوعی پلاستیک است که دور از نگهداری طولانی مدت غذا یا نوشیدنی است.

بطری پلاستیکی کوچک

 

بدون کامپیوتر یا برچسب

عدد 7 که بیشتر پلی کربنات است برای ساخت قاب گوشی هوشمند، بطری آب، ظروف غذا و حتی بطری آب کودک استفاده می شود. اول از همه، توصیه می شود از محصولاتی که شماره 7 یا برچسب PC را نشان می دهند خودداری کنید.

واضح ترین دلیل این است که هورمون های محیطی، از جمله بیسفنول A، نشت می کنند و حاوی مواد سرطان زا هستند که به طور خاص باعث سرطان سینه می شوند.

اکثر این نماد ها توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) طبقه بندی شده اند تا به راحتی قابل بازیافت باشند و علامت بازیافت مشخص شود.امیدوارم در دیدن و استفاده شما کمک کند.